بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که برای افزایش دید وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) استفاده می شود.
در حالی که اصطلاح صنعتی زمانی به فعالیتهای جستجوی ارگانیک مانند بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و پولی اشاره میکرد، اکنون تقریباً منحصراً به تبلیغات جستجوی پولی اشاره دارد.
بازاریابی موتورهای جستجو نیز به طور متناوب به عنوان جستجوی پولی یا پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته می شود.
چرا بازاریابی موتورهای جستجو مهم است؟
با افزایش تعداد مشتریانی که در حال تحقیق و خرید آنلاین برای محصولات هستند، بازاریابی موتورهای جستجو به یک استراتژی بازاریابی آنلاین حیاتی برای افزایش دسترسی یک شرکت تبدیل شده است.
در واقع، اکثر بازدیدکنندگان جدید یک وب سایت با انجام یک پرس و جو در یک موتور جستجو آن را پیدا می کنند. در بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغکنندگان فقط برای برداشتهایی که منجر به بازدیدکنندگان میشود، پرداخت میکنند، و این روشی کارآمد برای شرکت برای صرف دلارهای بازاریابی خود است.
به عنوان یک امتیاز اضافی، هر بازدید کننده به طور تدریجی رتبه وب سایت را در نتایج جستجوی ارگانیک بهبود می بخشد. از آنجایی که مصرفکنندگان با هدف یافتن اطلاعات تجاری وارد عبارتهای جستجو میشوند، در مقایسه با سایتهای دیگر مانند رسانههای اجتماعی که در آن کاربران بهصراحت چیزی را جستجو نمیکنند، در وضعیت بسیار خوبی برای خرید قرار دارند.
بازاریابی جستجو دقیقاً در زمان مناسب به دست مصرف کنندگان می رسد: زمانی که آنها برای اطلاعات جدید باز هستند. برخلاف اکثر تبلیغات دیجیتال، تبلیغات PPC غیر مزاحم است و وظایف آنها را قطع نمی کند. نتایج با SEM بلافاصله هستند. مسلماً این سریعترین راه برای هدایت ترافیک به یک وب سایت است.
نحوه عملکرد بازاریابی موتورهای جستجو
موتورهای جستجو از الگوریتمهای پیچیده استفاده میکنند تا مطمئن شوند مرتبطترین نتایج برای هر جستجو، از جمله مکان و سایر اطلاعات موجود، بازگردانده میشوند.
در تبلیغات جستجوی پولی، تبلیغات حمایت شده در بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو و در کنار آن ظاهر می شوند تا نسبت به نتایج ارگانیک بیشتر دیده شوند و برجسته شوند. بیایید بگوییم که شما مشتری هستید که به دنبال یک محصول یا خدمات آنلاین هستید. شما به یک موتور جستجو می روید و عبارات جستجوی خود را تایپ می کنید (که به عنوان کلمات کلیدی نیز شناخته می شود).
در صفحه نتایج جستجوی خود، با تبلیغات شرکتی مختلفی مواجه می شوید که کلمات کلیدی آنها با کلمات کلیدی جستجوی شما مطابقت دارد. این تبلیغات در مکانهای برجسته صفحه نمایش داده میشوند – همراه با سایر فهرستهای جستجو که با کلمات کلیدی شما مطابقت دارند.
لیست های پولی بسیار مرتبط با جستجوی خاص شما هستند، و این احتمال را ایجاد می کند که روی آنها کلیک کنید. اکنون بیایید نگاهی به نحوه عملکرد کمپین های SEM از دیدگاه بازاریاب بیندازیم. شبکه های SEM، عملیات خودسرویس هستند. هنگامی که یک بازاریاب یک شبکه را انتخاب می کند، می تواند یک کمپین را در مدت زمان کوتاهی راه اندازی کند.
هنگام راه اندازی یک کمپین در یک شبکه SEM، از بازاریاب خواسته می شود:
- تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید و مجموعه ای از کلمات کلیدی مرتبط با وب سایت یا محصول خود را انتخاب کنید
- یک مکان جغرافیایی برای نمایش آگهی انتخاب کنید
- یک تبلیغ متنی برای نمایش در نتایج جستجو ایجاد کنید
- قیمتی را که حاضرند برای هر کلیک روی تبلیغ خود بپردازند، پیشنهاد دهید
تولید تبلیغات فقط متنی آسان است. بازاریابان یک عنوان، متن برای متن آگهی، یک فراخوان برای اقدام و یک URL برای لینک وارد می کنند. بازاریابی موتورهای جستجو از نظر بسیاری کارآمدترین راه برای صرف دلارهای بازاریابی است.
تبلیغات کلیکی چیست؛ با ما بخوانید
نمونه هایی از شبکه های تبلیغاتی جستجو 
دو شبکه جستجوی اصلی که متخصصان SEM هدف قرار میدهند عبارتند از گوگل ادز (گوگل ادوردز سابق) و تبلیغات بینگ. گوگل ادوردز در واقع دو شبکه است: شبکه جستجوی گوگل و شبکه نمایش گوگل.
شبکه اول منحصراً متشکل از وب سایت های مرتبط با جستجو است که متعلق به گوگل است، در حالی که شبکه دوم شامل ویژگی هایی مانند YouTube، Blogger و Gmail است. تبلیغات بینگ به مشتریان این امکان را می دهد که هم در شبکه وب سایت های یاهو و هم در شبکه بینگ تبلیغات بخرند.
در حالی که Google Ads یک شبکه بسیار بزرگتر است (حدود 2 برابر اندازه)، قیمت آن اغلب در تبلیغات Bing پایین تر است. بازاریابان ممکن است بتوانند رتبه بهتری را برای یک عبارت کلیدی رقابتی با قیمتی کمتر از آنچه در گوگل کسب می کنند، کسب کنند. و برخی گزارش می دهند که نرخ کلیک نیز بالاتر است.
چگونه تست A/B می تواند SEM را تکمیل کند
از آنجایی که شما در حال سرمایه گذاری در بازاریابی موتورهای جستجو برای آوردن ترافیک به وب سایت خود هستید، تلاش ارزشمندی برای بهینه سازی این ترافیک برای تبدیل و افزایش کارایی هزینه های خود است. آزمایش A/B صفحات فرود شما یک راه آسان برای به حداکثر رساندن هزینه شما است، چه با بهینه سازی میانگین ارزش سفارش یا درآمد در هر صفحه.
بهینه سازی صفحه فرود شما می تواند امتیاز کیفیت شما را با شبکه های بازاریابی موتورهای جستجو افزایش دهد و در نتیجه میانگین CPC شما را کاهش دهد.
Optimizely – و دیگر پلتفرمهای مشابه آن – میتواند به شما کمک کند تا به راحتی تستهای A/B خود را ساختاردهی و پیادهسازی کنید، و نتایج بیدرنگ ارائه میدهد تا به شما در تصمیمگیریهای تجاری خود اطمینان داشته باشید. Optimizely با شبکههای تبلیغاتی محبوب مانند Google Adwords و Facebook ادغام شده است که راهاندازی آزمایشهای مرتبط با تبلیغات را سریع و آسان میکند.