تبلیغات کلیکی به زبانی ساده
حالا قصد داریم با یک مثال خیلی ساده، به سوال “تبلیغات کلیکی چیست؟” پاسخ دهیم. فرض کنید در سایتهای معتبر یک بنر تبلیغاتی قرار دادهاید، حالا اگر کاربران با کلیک بر روی این بنر وارد سایت شما شوند، باید یک مبلغی پرداخت کنید؛ به این روش تبلیغات کلیکی گفته میشود.
تبلیغات کلیکی یکی از هدفمندترین روشهای تبلیغاتی محسوب میشود و به معنی پرداخت بابت هر کلیک است. البته که تبلیغات کلیکی با عنوان CPC یا PPC نیز شناخته میشوند. در این روش تنها زمانی هزینه پرداخت میکنید که کاربران روی تبلیغ شما کلیک میکنند و وارد سایت میشوند.
دقت کنید که شاید هزاران نفر تبلیغ شما را ببینند، اما شما هزینهای بابت دیده شدن پرداخت نمیکنید. اما در سایر روشهای تبلیغاتی، حتی بابت چند دقیقه دیده شدن، باید هزینه زیادی در نظر بگیرید. بنابراین تبلیغات PPC یا تبلیغات کلیکی، یکی از روشهای مناسب برای تبلیغ کسبوکار است. هرچقدر از مزایای تبلیغات کلیکی بگوییم کم است! کاهش هزینه، تنها یکی از مزایای تبلیغات PPC محسوب میشود. حالا در ادامه همراه ما باشید تا مزیتهای تبلیغات کلیکی را به صورت گستردهتری مورد بررسی قرار دهیم.
مزایای تبلیغات کلیکی چیست
یکی از مهمترین و بزرگترین مزایای تبلیغات PPC این است که امکان هدفگیری دقیق مشتریان را برای شما فراهم میکند. به این ترتیب شما میتوانید تعیین کنید که تبلیغ باید برای چه کسانی و در چه زمانی نمایش داده شود. در واقع میتوانید مشخص کنید که بیشترین بازدیدکنندگان تبلیغ شما خانم باشند یا آقا، حتی میتوانید محدوده سنی آنها را تعیین کنید.
شرایط مشخص کردن علایق افراد و شهر زندگی آنها و همینطور بسیاری از پارامترهای دیگر نیز فراهم شده است. پس به سادگی موقعیتی فراهم میشود تا بازار هدف خود را شناسایی کنید. هدفگیری دقیق مشتریان سبب میشود تا کسبوکار به سمت درستی پیش برود و رشد مناسبی داشته باشد.
البته سرویسهایتبلیغات PPC، از نظر هدفگیری، شرایط یکسانی ندارند و نوع تنظیمات و قیمت آنها نیز متفاوت است. بنابراین چه خوب است که انواع تبلیغات کلیکی را به خوبی بشناسید.
بازاریابی ویروسی چیست ؛با ما بخوانید
انواع تبلیغات کلیکی یا PPC
تاکنون به خوبی متوجه شدیم که “تبلیغات کلیکی چیست ؟”. بنابراین دقت کنید که روشهای دیگر تبلیغات که شامل تعداد بازدید و … است، در لیست تبلیغات PPC قرار نمیگیرند. حالا در قسمت زیر، قصد داریم انواع تبلیغات کلیکی را به شما کاربران عزیز معرفی کنیم.
نمایشی
تبلیغات کلیکی نمایشی همانطور که از اسمش مشخص است، شرایط نمایشی دارد. به این معنی که شما تبلیغ خود را به صورت بنر یا متن و به واسطه شرکتهای ارائه دهنده خدمات تبلیغات PPC، در بسیاری از سایتها و اپلیکیشنهای پربازدید منتشر خواهید کرد. در این راستا بابت هر کلیکی که کاربر روی تبلیغ شما انجام میدهد، مبلغی باید پرداخت کنید. البته که تبلیغات کلیکی نمایشی دو نمونه دارد که در ادامه به صورت ویژه توضیح خواهیم داد.
نمایشی استاندارد
این نوع تبلیغات مربوط به همان تبلیغاتی است که در سایتهای خبری دیده میشود. یعنی همان عکسهای مستطیلی که در گوشه و کنار سایتها قرار گرفته و به طور کلی سبب جلب توجه افراد میشود. این مدل از بنرها در هدر سایت و یا لابهلای پستهای مختلف قرار میگیرد و هرگز نمیتوان آن را نادیده گرفت. این مدل از تبلیغات برای معرفی برند شما در بین مردم اهمیت بسیار زیادی دارد و به طور کلی مفید واقع میشود.
همسان
در این روش شکل و ظاهر تبلیغ شما باید با سایت نمایش دهنده هماهنگی زیادی داشته باشد. به این ترتیب رویکرد تبلیغی بودن آن کمتر به چشم میآید. مثلاً سایتهای ورزشی بخشی به عنوان مطالب پیشنهادی دارند که با موضوع ورزش دستهبندی شده است و کاربران با کلیک روی مطلب مورد نظر میتوانند وارد سایت شما شوند.
ریتارگتینگ
منظور از تبلیغات کلیکی ریتارگتینگ، این است که هدفگیری مجدد صورت بگیرد. این روش کمک میکند تا مشتریان بالقوه برای بار دیگر هدفگیری شوند و در نهایت به رشد موقعیت تبلیغات کمک زیادی خواهد کرد. مشتریان بالقوه همان کاربرانی هستند که در گذشته نسبت به سایت و خدمات و محتوای مورد نظر علاقه نشان دادهاند.
مثلاً افرادی که به واسطه جستجوی گوگل وارد سایت شما میشوند، اما در آن لحظه به هر دلیلی سایت را ترک میکنند و خریداری انجام نمیدهند؛ اگر در این حالت کاری کنیم که همان افراد به سایت سر بزنند، احتمالاً در لیست مشتریان بالقوه ما قرار خواهند گرفت، اما چطور می توان این کار را انجام داد؟
در تبلیغات کلیکی ریتارگتینگ، میتوان از یک سری تکنیکهای ویژه مثل ایجاد طرح تخفیف و فروش فوقالعاده استفاده کرد تا مشتریان به سایت ما بازگردند. در واقع روش کار به این شکل بوده که اسکریپت سرویس تبلیغاتی مورد نظر در سایت ما قرار میگیرد و این اسکریپت نقش یک برنامه کامپیوتری را بازی میکند و میتواند بر اساس سوابق سرچ مشتریان، مرتبطترین کسبوکارها را به او پیشنهاد دهد.
بگذارید یک مثلا ساده بزنیم. فرض کنید شما سایت خاصی را چند روز گذشته مورد بازدید قرار دادهاید، به این ترتیب سرویسهای تبلیغات کلیکی، یک سری تبلیغات را بر اساس کوکیهای ذخیره شده در اختیار شما قرار میدهد و این موضوع سبب میشود تا بتوانید خدمات وبسایت خود را به کاربران مختلف نمایش دهید.
تبلیغات کلیکی در شبکه های اجتماعی
شرایطی فراهم شده است تا سوشیال سیگنال بتواند رویکرد تبلیغات PPC را نیز به دقت پشت سر بگذارد. مثلاً بارها دیده شده که در قسمت فید اینستاگرام، یک سری از پستها نشان داده میشود که شاید برای کاربران ناآشنا به نظر برسد. به این ترتیب تبلیغات کلیکی برای پیج مورد نظر ارزیابی شده است. ایده تبلیغات PPC در ابتدا توسط شرکت فیسبوک اعلام شد و سپس وارد دنیای لینکدین شد. حالا امروزه در اینستاگرام نیز دیده میشود و بخشی از روشهای قدرتمند محسوب میشود.
هزینه ppc
یکی از سوالات رایج میان کاربران، هزینه آن است. دقت کنید که بسیاری از افراد میتوانند بابت هر کلیک یک هزینه ثابت پرداخت نمایند. این سبک از قیمتگذاریها بیشتر برای سایتهای مقایسهای مورد استفاده قرار میگیرد. سبک دیگر از قیمت گذاری ، به صورت مزایدهای است. در این روش قیمتی که برای هر کلیک در نظر گرفته میشود، براساس مزایده بین تبلیغ کنندگان تعیین خواهد شد. این کار به صورت آنلاین و خودکار انجام میشود.